Kim voelt zich een grote sukkel.....
(In verband met privacy noemen we deze tiener Kim.)
Onlangs kwam Kim voor een sessie.
Kim had veel last van een vol hoofd, faalangst en Dyscalculie.
Nadat we alle informatie in haar hoofd een eigen plek hebben gegeven zijn we aan de slag gegaan met de Dyscalculie.
Op de basisschool was er nooit veel aandacht voor haar rekenproblemen. Haar ouders hadden daarom zelf bijles voor haar geregeld.
Op advies van die docent zijn er testen afgenomen en kreeg Kim de diagnose Dyscalculie. Ondertussen zat Kim al in groep 8 en heeft de basisschool het helemaal laten liggen.
Nu op het voortgezet onderwijs loopt Kim helemaal vast en geeft ze aan dat ze zichzelf een hele grote sukkel voelt...…
Haar moeder vroeg mij of ik iets kon betekenen voor haar Dyscalculie problemen.
Rekeninzicht kan ik haar niet geven maar ik kan haar wel leren om de basisinformatie (100-veld, tafels) op een bepaalde manier op te slaan die goed voor Kim werkt. En dan gaat zij wel beter en sneller rekenen.
Weerstand tegen het rekenen
En zoals bij heel veel kinderen met Dyscalculie had Kim ook een behoorlijke weerstand tegen het rekenen opgebouwd door alle negatieve ervaringen. Kim blokkeerde meteen bij het zien van deze tekens.
+ - x :
Heel bijzonder om te zien wat een negatieve belading deze tekens hadden.
Kim kon haarscherp aangeven wat er in haar opkwam als een van deze tekens aan de orde kwamen.
- Een "bepaalde blik" van een docent
- een opgeheven hand
- opmerkingen en onbegrip dat je het nu nog niet begrijpt
- gefluister van medeleerlingen
- buikpijn
- frustratie
- verdriet
Heel veel negatieve informatie dus, een basis voor faalangst.
En ga dan maar eens aan de slag met je rekenwerk.....
Hoe fijn was het om deze informatie te neutraliseren. Dat heeft de tiener helemaal zelf gedaan!
basisinformatie goed opslaan
Daarna zijn we nog even begonnen met de tafels. Die stonden niet goed opgeslagen in het tienerhoofd.
Kim is 2 keer geweest en zal waarschijnlijk nog 1 sessie nodig hebben.
Dan is de basisinformatie goed opgeslagen en de weerstand tegen het rekenen weg.
Een wereld van verschil.
Nog meer problemen door de Dyscalculie? Dat is een taak voor de Dyscalculie-specialisten.
Maar een goede strategie voor de informatieverwerking zorgt voor een goede basis.
En een goed "begin" is het halve werk!
Wil je hier meer over weten of heb je andere vragen?
Stuur mij dan even een geheel vrijblijvend berichtje en ik neem contact met je op om te kijken wat ik voor je kan betekenen.
Reactie plaatsen
Reacties