Help, ik moet examen doen.....
en Het leren lukt maar niet
En, vraag ik, heb jij er spijt van dat je toch gekomen bent?
Een grote grijns van oor tot oor; “echt niet”, zo zegt "Tiener", “dit voelt echt lekker in mijn hoofd”.
Een paar uur geleden was het wel even anders…..
"Tiener" zit in het examenjaar en het is nog maar de vraag of het examen wordt gehaald.
"Tiener" leert echt hard, maar het geeft niet het gewenste resultaat.
Om moedeloos van te worden.
En ja, als er dan weer een toets verknald wordt, en als er binnenkort weer een toets is en jouw hoofd helemaal vol zit
en je niets meer kunt opnemen, dan is de verleiding om te willen stoppen groot.
En als een tiener zoiets eenmaal bedacht heeft…….
examenstress en faalangst; er is een oplossing.
De ouders lezen regelmatig mijn berichten over MatriXcoaching op Facebook en zijn er dus al een beetje vertrouwd mee.
Maar ja, als jou dan als tiener verteld wordt dat het misschien wel verstandig is om je “ hoofd op te ruimen”
is dat op z’n minst een beetje vreemd…..Snap ik helemaal😉
Maar goed, de nood was hoog.
Een aantal discussies verder en een paar uur later, stond "Tiener" toch bij mij op de stoep.
Want ja, stel dat het klopt wat ze zeggen en het gelijk werkt......
Ik heb maar een half uurtje tijd, zo gaf "Tiener" aan.
“Prima”, zei ik.
“We gaan gelijk aan de slag, en jij hoeft mij niets over de inhoud van jouw probleem te vertellen.
Wij doen verder ook niets wat jij niet wilt; jij hebt de regie”.
alles opgeruimd
Nou, dat vond "Tiener" wel wat.
"Tiener" ging hartstikke goed aan de slag, tekende het hoofd en kreeg daardoor inzicht in wat er allemaal speelde.
Tja, dat was ook wel veel. Geen wonder ook dat het zo druk in het hoofd was. Dat zag "Tiener" nu ook wel.
Niet vreemd dus dat "Tiener" zich totaal niet kon concentreren en een zeer kort lontje had.
"Tiener" heeft alle informatie in het hoofd een eigen plek gegeven.
Overbodige onzinnige ballast gelijk maar “weggedaan”.
nog even de faalangst aanpakken
En ja, toen was het half uurtje om.
Dus komt "Tiener" binnenkort nog even langs om de faalangst aan te pakken.
En dat is dan ook zo klaar.
Ik stel dan de open “MatriXvragen” en "Tiener" kan daardoor zelf de angst en negativiteit die met het presteren
te maken hebben neutraal maken.
Het examen moet nog gemaakt worden, dat is een feit.
Maar als "Tiener" niet meer getriggerd wordt door de negatieve belevingen, blokkeert "Tiener" niet meer.
Wat dan overblijft is een beetje gezonde examenspanning die er gewoon bij hoort.
De snelheid en het feit dat je niets over de inhoud hoeft te vertellen, dat vindt de tiener ook wel wat!!!
Hij kan weer met volle kracht vooruit en zijn zelfvertrouwen groeit!
Wil jij ook nog voor jouw examen of toetsweken goed kunnen presteren en niet belemmerd worden
door faalangst of concentratieproblemen?
Stuur dan even een berichtje en ik neem zo snel mogelijk contact met jou op.
Reactie plaatsen
Reacties